Kroppens självmedkänsla

Har du tänkt på att vi lever i en kultur, där vi är övertygade om att vi kan ändra på vår kropp och vårt utseende om vi bara skärper till oss, blir disciplinerade och letar fram den där knivskarpa karaktären som alla lyckliga, smala och framgångsrika människor har? Om din mage bullar över jeansen, rumpan pryds av celluliter eller du har trötta kråksparkar runt ögonen så beror det på att du inte har varit disciplinerad nog att avstå kakan eller tagit hand om din hud.

Varannan kvinna upplever att självkänslan är kopplad till utseendet, visade en undersökning gjord på 2000 svenska kvinnor. Nio av tio kvinnor tänker ofta på vad de äter och har någon gång under livet gått på diet. Vi är så många som har sämre självkänsla på grund av övervikt eller därför att vi jämför oss själv med ett smalare ideal. Som samtalsterapeut  får jag ofta berättat för mig om kvinnor och män som inte går på fester, inte vågar dejta eller gå på badstranden därför att de skäms över hur de ser ut.

Hur gör du? Finns det något som du hindrar dig själv att göra på grund av att du inte känner dig fin? Att du undviker vissa kläder som avslöjar för mycket eller kanske undviker att gå på vissa ställen som badhuset eller stranden. Det är också vanligt att man skjuter upp saker man egentligen vill göra, som att söka ett nytt jobb, gå på en dejt, köpa nya kläder eller åka på utlandssemester, bara för att man inte tycker om delar av eller hela kroppen.

Hur mycket av din tid lägger du ned på att tänka missnöjda tankar om din kropp? Hur ofta tänker du att du borde göra något åt din kropp och börja träna, banta eller kanske till och med operera dig? Hur ofta jämför du dig med andra?

Bilden vi har av oss själva är en bild som vi har fått i jämförelse med andra. Och då ofta i jämförelse med våra vänner som är smalare än oss eller kanske med dem som vi ser på teve eller i tidningar. Det som hindrar oss från att tycka om oss själva är inte vår kropp – utan vår syn på vår kropp. Och vår negativa bild av vår kropp – ligger i vägen för att vi ska kunna uppleva kroppen som den faktiskt är och leva det liv vi vill!

Tänk om du kunde strosa ned på badstranden och känna dig fin i dina badkläder oavsett hur du ser ut? Tänk om du kunde sluta föra krig mot vikten och kroppen? Tänk om du kunde sluta fred med dig själv och se att du är vacker och bra som du är? Vad mycket roligare du skulle kunna ha det!

Börja skapa en förändring redan idag genom att fundera kring din kropps egenskaper istället för utseende. “Min kropp är smidig” “Min kropp är stark” ”Jag tycker det är roligt att dansa” Och försök att se det du har, istället för det du vill ha.

Uttala tre saker du är tacksam för med din kropp.

Gör gärna mindfulnessövningen Kroppskanning med medkänsla.

För dig som på allvar vill arbeta med din relation till kroppen, som vill skippa alla dieter och sträva mot en hälsosam kropp med hjälp av självmedkänsla, ACT och hållbara vanor – då är e-kursen Hållbar viktminskning med ACT en väg för dig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat ,

3 kommentarer till “Kroppens självmedkänsla

  1. Tack! Vi (jag i a f) kvinnor behöver höra sånt här så många gånger. Själv har jag till och med planerat att fysiskt straffa mig själv för att jag inte klarar att springa lika fort som en smalare person. Så mycket energi som går åt till att tycka illa om mig själv och min kropp. Det utmynnar inte i nånting positivt alls! Behöver hitta ett sätt att vända på tankesättet. Det här är min början! Kram

  2. TACK <3 Just så vill jag tänka och må.
    Kram fr sö Dalsland.

  3. Tack Maria ❤

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *