Vila mer, acceptera och öva dig i tacksamhet – vägen till tillräcklighet.

Har du tänkt på att vi lever i en slags otillräcklighetskultur? Överallt ser vi vad vi skulle kunna göra bättre, snabbare, snyggare och duktigare. Du borde bli smalare och träna mer. Du borde sova mer och börja yoga. Du borde se till att dina barn fick fler aktiviteter och mindre tid framför datorn. Från tidiga morgon när du tittar på klockan och inser att du borde ha sovit mer, till sena kvällen då du tittar på dina vänner på Facebook som minsann både har hunnit baka glutenfritt bröd och tagit en kurs i mindfulness.

Vad tror du det här gör med dig? Med oss? Många av oss kämpar för att hela tiden bli bättre och när de misslyckas känner de stor skam. “Typiskt mig att inte klara av att hålla vikten över sommaren, jag är en sopa!” Andra orkar inte och ger upp, men går runt med en hjälplöshetskänsla i hjärtat. Men vad det mest av allt gör är att det gör oss sjuka. 2012 var 48 000 personer sjukskrivna i Sverige för psykisk ohälsa. 2016 har den siffran ökat till 71 000 människor! Om vi fortsätter så här – hur många är sjuka 2020?

Och vad kan du göra för att vaccinera dig mot otillräckligheten?

Tre nyckelord som hjälper dig 

1. Vila mer – ta stunder då du gör absolut ingenting. Låt tankarna vandra. Sätt dig i naturen. Vila på soffan. Låt din hjärna vila.

2 Acceptans – Ofta trasslar vi in oss i nät som vi själva har spunnit med hjälp av krav på oss själva eller andra. Eller så stressar vi upp oss genom att försöka undvika vissa känslor eller tankar. Istället kan vi sträva efter att försöka se världen som den är. Öva dig i att acceptera saker som det är – det ger verklig frihet. Säg ofta till dig själv ”Det är okej att jag känner så här”.

Tacksamhet – i sin enkelhet är det ändå det starkaste verktyget vi har. Att öva sig i tacksamhet är att släppa taget om otillräckligheten. Skriv “Tack” på en lapp och sätt upp den någonstans. Varje gång du ser den tänker på på en eller flera saker du är tacksam över.

Kom ihåg – du duger alldeles utmärkt oavsett vad du hinner med i dag. Du är inte perfekt, du är sårbar och ibland rädd – men samtidigt är du en modig människa som vill må bra och förtjänar villkorslös kärlek. 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

2 kommentarer till “Vila mer, acceptera och öva dig i tacksamhet – vägen till tillräcklighet.

  1. Så bra skrivet! och så bra att få höra! ja.. varför är vi inte mer tacksamma för det vi har, det som vi är.. här och nu..
    Jag har övat i många år.. varit i kaoset ensamstående med 3 barn..men sen de flyttat ut fokuserat mer och mer på mitt eget må bra.. jag gjorde det små stunder innan också, men nu är det bra mycket lättare. Jag är tacksam för mycket nu och kan mer och mer släppa skuld och skam..men ibland så sticker tankarna iväg .. då är det bara försöka hitta tillbaka till lugnet igen..

  2. Tack! Har nu haft panikattacker i tre dagar.
    Kan inte stå, gå, duscha eller klä på mig.
    Jag har en infektion i kroppen det triggar ångesten än mer.
    Känner mig som en liten livrädd flicka – är 52 år gammal och har gått igenom mycket.
    Ångesten är inte ny för mig, dragits med det sedan 20 års åldern.
    Hur länge ska min man orka med mig. Han är ljuvligt stöttande.
    Jag vill inte dö, men hur orka leva med denna skräck.
    Psykolog, psykiatriker, Ssri, lugnande. Inget hjälper.
    Har varit på akuten 3 gånger det senaste året pga Hjärtrusningar dagar i sträck.
    Tar magnesium, zink, selen, B komplex, äter bra.
    Om min man inte fanns skulle jag ge upp, lägga mig och dö ifrån detta.
    Mina föräldrar och syskon övergav mig helt för fyra år sedan då min ångest blev handikappande.
    Acceptans, ja det har jag försökt. Svimmat har jag gjort. Ramlat omkull av ångest.
    Känner mig galen idag. Gammal, galen och ensam.
    /L

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *