Bli din egen MBJ-coach

Min första jobbvecka efter operationen var sannerligen intressant och rolig. Många klienter och även en flygtur till norra delen av vårt land för att medverka i ett nytt avsnitt av Lyxfällan. I går när jag kom hem från Arlanda var jag rätt trött. Återhämtningen av knät går långsamt och jag känner mig trött av ansträngningar.

Men det är ändå fantastiskt för idag gick jag en långsam skogspromenad med pudlarna och trots att knät värker vid belastning så går det framåt. Jag känner sådan enorm tacksamhet och glädje. Och motiverad att börja bygga upp kroppen igen.

Mitt bästa jag -projektet smyger vi igång med att fundera hur vi kan hjälpa oss själva att skapa nya eller öka på våra hälsovanor. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kommer det denna gång inte vara 100 dagar utan vecka för vecka. Du kommer också få verktyg så du kan köra på egen hand om jag tar semester från datorn.

Veckomöte 
Jag vill uppmuntra dig till att bestämma en dag i veckan då du har ett veckomöte med dig själv. Det behöver inte ta lång tid, men det är till för dig att:
– Sammanfatta veckan som gått
– Reflektera över vad du lärt dig om dig själv
– Boosta dig och fråga vad du behöver
– Planera inför veckan som kommer

På så sätt kommer du att hjälpa dig själv att vara i kontakt med ditt bästa jag. Eftersom du kommer att få redskap att hålla mötet fyllt av självmedkänsla, hjälper det dig att bygga upp istället för att mobba dig själv när det inte har gått som du tänkt dig.

Mitt veckomöte kommer jag att hålla söndagar. Imorgon kommer du f en struktur för hur du håller ett sådant möte med dig själv.

Mitt bästa jag 2017

Börja din resa mot MBJ genom att skapa dig mer kunskap om dig själv. Svara på dessa tre frågor och se hur du kan och vill hjälpa dig själv att må bättre.

  1.  Om du idag levde som du önskade och vad ditt bästa jag hur skulle ditt liv se ut då?
  2. När du tänker på det liv du vill ha och nyss beskrivit, vad är det som hindrar dig att leva precis så? Beskriv det som står i vägen.
  3. Tänk på saker du kan göra i ditt dagliga liv som skulle innebära att du rör dig i riktning mot det livet du vill leva. Det du gör kan vara små dagliga handlingar, saker som du är villig att göra trots dina hinder. Vilka är de?

Den viktigaste frågan du ska ställa dig själv under det här arbetet är ”Hur kan jag hjälpa mig själv?” All forskning idag pekar mot att ju mer självmedkänsla vi har desto lättare har vi att skapa sunda hälsovanor. Dessa frågor är hjälper dig att hålla en vänlig och coachande attityd till dig själv.

Vi ses imorgon.
Var snäll mot dig själv. 

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *