Rattar du också in taskighetskanalen på din mentala radio?

Sitter i soffan med en kopp kaffe, datorn och pudlarna och slår på mig själv. Inte vad jag brukar tycka om att göra på en fredagsmorgon, men när jag vaknade i morse var jag så vansinnigt trött. Jag orkar inte yoga. Jag orkar inte träna. Jag orkar inte blogga eller lägga ut #dagensmindfulness på Instagram. Jag orkar inte vara duktig. I ett sådant läge kanske det vore på sin plats att vara riktigt snäll mot sig själv – jag kunde klappa mig själv på kinden och säga att det är okej. Ge mig själv en lugn frukost med skön musik i bakgrunden. Men icke sa nicke. Istället rattar jag in taskighetskanalen på min mentala radio och får lyssna på vilken lat och hopplös person jag är. Tror ni att det hjälper mig att må bättre?

Men vad i…?! Hur kommer detta sig? Hormoner? Dålig självkänsla? Taskig barndom? Nej. Möjligtvis lite hormonbrist. Att vara motivationslös och trött kan handla om att jag körde slut på mitt dopamin igår. Jag hade en lite väl lång arbetsdag igår plus att jag har varit tröttare över lag sedan knäoperationen. För lite återhämtning gör att man snabbt knaprar i sig gladhormonerna.

Jag är inte ensam om att ha taskighetskanalen som motivation. Av någon märklig anledning menar forskare idag att vi tror att vi hjälper oss själva genom att mobba oss. Om jag tänker ”Upp ur soffan din tjockis” så inbillar jag mig at jag kommer att få kraft om motivation och glatt skutta ut i löpspåret. Men det är ju inte sant.

Vad händer i hjärnan?
När du är självkritisk och klankar ned på dig själv, väcks rädsla och triggar samma områden i hjärnan som då vi är utsatta för hot utifrån. En liten del av hjärnan som kallas för amygdala reagerar med kamp-flyktbeteenden och vi får ett påslag av stresshormonerna kortisol och adrenalin.

När du istället visar självmedkänsla för dig själv kopplar hjärnan istället in systemet för omsorg och omhändertagande, enligt forskningen. Det sänker blodtrycket och aktiverar må bra-hormoner som oxytocin. Det fungerar automatiskt när vi blir stöttade av andra, men sätter igång också när vi ger oss själva vänlighet.

Självmedkänsla handlar inte om att du är bättre än andra, utan om att du är en helt vanlig människa som är värd lika mycket som alla andra. En människa som har det svårt emellanåt och då är värd vänlighet. Även från dig själv.

Så nu ska jag publicera det här inlägget och istället ge mig själv en lång skön dusch. Idag behöver jag min egen kärlek, inte kritik. Puss på mig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

5 reaktion på “Rattar du också in taskighetskanalen på din mentala radio?

  1. Carina

    Ja glöm inte dig själv när du ska stötta alla oss andra. Ha en bra vilodag!
    Hoppas du har bättre väder än här i södra Skåne där vi har hällregn. Vi har haft grått i några dagar nu och det är något som kan sänka mig om det håller i sig för länge.
    Kram på dig
    Och en till mig själv

  2. Annica Pettersson

    Så hjälpsamt att få kunskaper om hur hjärnan fungerar! Jag brukar göra som hundarna, vifta på svansen, jazza lite, det påverkar hjärnan, vi får lite gladhormon:)

  3. Marie Wigunsjö

    Åh Hej! Vad roligt att hitta hit, jag googlade på mindfulness och blogg – din kom upp överst! Jag är en kvinna som just insett att jag utövat mindfulness större delen av mitt liv, annars skulle jag aldrig överlevt allt som passerat. I höst ska jag gå en kurs för att bli instruktör i ämnet, en pusch på vägen tänkte jag att jobba med detta på heltid. Läser och läser och läser om ämnet. Dina texter är fenomenala och jag älskar uttrycket taskighetskanalen på ens mentala radio, snodde detta direkt och använde i en kortare text på instagram om att byta frekvens. Så Tack för den! Babblar på en massa nu, har svårt att hålla mig då jag befinner mig i en hypomanisk episod och sprudlar av energi. Ja.. det var lite från mig. Önskar dig en strålande dag och massor med nuets härligheter. Kram!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *