Välkommen till Julfridskalendern 2017 – som ger mer självmedkänsla

Varmt välkommen till 1:a december och samtidigt den första luckan på vår Julfridskalender. Detta år kommer vi ha fokus på att skapa julfrid med hjälp av självmedkänsla. I 24 dagar kommer du att få verktyg, mindfulness och övningar som hjälper dig att få julfrid och ge dig själv mer medkänsla. December månad som ska vara en månad av ljus och väntan, har blivit en av årets mest stressiga månader – med glöggkalas, julklappshysteri och allt som ska hinnas färdigt innan semestern. Genom att varje dag ge dig stunder av återhämtning och vänlighet till dig själv får du och din kropp en chans att känna lugn och glädje. Då börjar vi.

Att vara människa
Att vara människa är extremt svårt. Vi är operfekta, vi misslyckas, vi snubblar och faller och gör bort oss, om och om igen. Så är det för oss alla. Vad säger du till din vän som inte fick jobbet hon sökte, eller en kollega som råkade räkna fel i en tidsrapport, eller ditt barn som trots hård läxläsning inte gjorde bra ifrån sig på franskaprovet? Troligen säger du “Det är okej. Du gjorde ditt bästa. Nästa gång går det bättre.” Många gånger är vi fulla av medkänsla för dem som vi älskar och står oss nära. Men hur är det när det kommer till oss själva? Har vi förståelse och empati för att det är svårt att vara en ickeperfekt människa? Kan vi kärleksfullt klappa oss själva på kinden och säga “Det är okej, du är fin som du är.” ? Inte ofta gör vi det.

Fyller du på ditt konto?
Om inte någon annan anledning får dig att börja ta hand om dig själv, så gör det i så fall för att du kommer att bli bättre på att ta hand om andra. För vi ser det överallt, människor som faller ihop för att de plötsligt tog slut. Att marken under dem försvann, för att de har gett och gett och gett och inte satt upp tydliga gränser för sig själva och andra. Vill du stoppa det i tid? Tänk dig själv som en bankomat. Din omsorg är pengar som plockas ut, ofta eller kanske hela tiden. Men ingen är begåvad med obegränsat med pengar. Tillslut kommer de att ta slut om du inte fyller på ditt konto. Så för att du ska orka fortsätta ge och vara stark, så måste du fylla på. Glöm aldrig det.

Din omsorg för dig själv är att sätta in pengar på kontor. Många tror att att självmedkänsla skulle innebära att man kommer att ligga på soffan och äta praliner hela dagarna. “Jag behöver min egen kritiska röst, annars skulle jag börja slarva, skita i att städa och bara lata mig.” Men det är en missuppfattning. Om vi arbetar mot att ta hand om oss själva, förstå oss själva, visa respekt för oss själva, peppa oss själva – så skulle det inne bära att vi blir motiverade att göra bra saker för oss själva OCH andra. Vi städar för att vi mår bra av ett rent hem, inte för att vi måste – men självklart finns risken att en självempatisk människa struntar i städningen när svärmor kommer på besök och prioriterar att vara utvilad och glad istället för att städa sig trött.

Vad behöver jag?
Idag ska jag skicka med dig ett första steg mot självmedkänsla. Det är en enkel liten fråga som jag vill att du skriver ned på en lapp. ”Vad behöver jag?” Den lappen sätter du upp där du kan se den så du kan ställa frågan till dig själv om och om idag. Ingen kanske kommer att fråga dig vad du behöver idag och troligen kommer du vara så upptagen med att försöka förstå vad andra vill ha att du glömmer bort dig själv. Så glöm inte bort dig själv idag. Behöver du vänlighet – istället för kritik? Behöver du ta en andningsminut? Behöver du gå ut och ta en promenad? Behöver du en kram? Behöver du lyssna mer på dig själv? Kanske ditt konto börjar ta slut – så du behöver fylla på med någon rolig aktivitet, en fika med en god vän eller att gå tidigt från jobbet?

Börja med att fråga dig vad du behöver. Så har vi startat vår resa mot mer självmedkänsla. 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

2 kommentarer till “Välkommen till Julfridskalendern 2017 – som ger mer självmedkänsla

  1. Hej!
    Tack för att du ger oss väckarklockor och för den tid du delar med dej för att vi ska hitta våra bästa jag.
    Ha en bra dag…kram

  2. Tack Maria! Detta behöver vi! Självmedkänsla har blivit det mest använda verktyg för att hålla sig båda fysiskt och mental. Speciell när det gäller en vanligt vardags rutin med alla måsten o.s.v.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *