Lucka 12 – när det gör ont

Jag jobbar mycket just nu med självmedkänsla och det är något väldigt kraftfullt i det verktyget. Dels märker jag det i stunden, hur skönt det är att skriva dagbok med självmedkänsla, göra en mindfulnessövning med fokus på medkänsla eller ta hand om känslor som är smärtsamma. Dels märker jag det genom att saker som förut hade varit smärtsamma eller skapat skamkänslor hos mig inte längre känns viktiga. Plötsligt ältar jag inte saker jag gjort fel eller när jag gjort människor besvikna. Jag skräms inte av att möta situationer där jag känner mig sårbar.

Svårt att trösta sig själv
Jag har skrivit tidigare om att vi oftast inte är så bra på att trösta oss själva. Obehagliga känslor eller känslor som gör ont, gör vi vad vi kan för att fly ifrån eller slåss emot. Motståndet gör att känslan inte försvinner, den kommer tillbaka eller dyker upp i annan form. Eller den sätter sig som ett ältande och upprepas inom dig. Du behöver fler strategier för att hålla känslan på avstånd – godis, vin, cigaretter eller försöker hålla dig sysselsatt.

Men hur ska du kunna göra annat? Du har antagligen inte fått med dig redskapen hur man gör för att hantera obehagliga känslor, så du gör det du alltid har gjort – undviker dem.

Tröstmantra
Visste du att samma delar i hjärnan aktiveras när du får ont i kroppen, som när du får ont i hjärtat, blir sårad eller ledsen. Inte undra på att vi försöker att ta oss ifrån det på samma sätt. Idag vill jag ge dig en ovärderlig övning. Jag vill ge dig möjligheten att skapa dig ett eget tröstmantra. En mening som passar dig och som du kan upprepa tyst för dig själv när det gör ont eller du är stressad. Oftast när vi känner känslor av obehag, så gör vi som vi alltid har gjort. Upprepar ett gammalt tryggt mönster, även om det inte hjälper oss på sikt. Om du har memorerat en mening som skapar en känsla av självmedkänsla inom dig, är det lättare att ta till den när känslor av obehag väcks. Några exempel på mantra kan vara:

”Det gör ont nu, men det är okej att ha ont”
”Alla människor känner så här emellanåt”
”Detta jag känner just nu är en del i att vara människa”
”Må jag vara snäll mot mig själv i detta ögonblick”
”Må jag möta mig själv med förståelse och respekt”
”Jag håller mina känslor med ömhet”
”Må jag ge mig själv den medkänsla jag behöver”

Pröva någon av de fraserna eller skapa dig en egen. Kanske du behöver flera av dem. När det känns jobbigt nästa gång kan du upprepa dem tyst för dig själv. Och upptäck vad det gör med dig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *