Coacha dig själv till sunda MBJ-vanor

Du har gjort en slogan. Och flera av er har delat med er av den i vår Facebookgrupp. Du har också kanske redan startat igång en ny vana. Det har jag gjort under två dagar nu och än så länge går det fint.

Är du sugen på att fortsätta att coach dig själv i ditt egna MBJ-år. Då ska du få några frågor av mig.

När du sammanfattar 2018 om ett år vad önskar du att du har uppnått med din hälsa?
Hur skulle du vilja må om ett år?
Vilka investeringar önskar du att du har gjort i ditt välbefinnande under året?
Hur är ditt bästa jag om du får ta hand om din hälsa?

Det är med den utgångspunkten jag önskar att du börjar ta hand om din hälsa under vårt MBJ.

  1. Börja med att svara på frågan – vad är ditt bästa jag när vi går in i 2019?
  2.  Välj ett eller två områden att fokusera på fram till midsommar. Om du vill ha hjälp kan du använda dig av ACT och vad du tycker är viktigt i livet. Livsvärden (pdf)
  3. Börja alltid där du står. Om du om 25 veckor ser att du tränar tre gånger i veckan och idag inte tränar alls – börja med att införa ETT träningspass. Utgå från vad du tror är rimligt i framtiden och dela det med tre – börja långsamt! Att gå ut för hårt lägger alltid krokben för våra hälsovanor.
  4. Sänk kraven på dig själv! När det kommer till vår hälsa och vår egen kropp sätter vi för det mesta för hög ambitionsnivå. Ställ alltid frågan – vad är rimligt.

Mitt MBJ-år – stark, smidig och självsnäll
Om ett år kommer jag vara stark och smidig – mitt knä kommer vara helt läkt och jag kan springa, vandra med tung packning och yoga som jag vill.

Kom ihåg att jag har jobbat under snart sex år med MBJ, därför har jag redan kommit långt med min hälsa. Om jag vore nybörjare skulle jag sänka ambitionsnivån och långsamt föra in mina nya hälsovanor en efter en.

För ett år sedan beslutade jag mig för att helt utesluta gluten och det har jag hållit nu. Jag äter sällan raffinerat socker, vilket jag kommer att fortsätta med. Trots detta vill inte mina tarmar läka och inflammationen i knät pågår fortfarande. Jag kommer därför fokusera på att läka levern de första halvåret. Du kan läsa mer om det här.  Dessutom har jag lagt till Ledoptimal från Helhetshälsa, ett tillskott som bla innehåller gurkmeja och nyponpulver och ren gelantin en dryg tsk per kväll.

Utöver det har jag gett mig själv i nyårspresent att genomföra 75 träningspass fram till midsommar. För mig är det ett superbra sätt att hålla motivationen uppe. Det är inte ett för högt mål – om jag blir sjuk några veckor kommer jag ända att klara alla pass. Det är roligt att kunna räkna ned och samtidigt känner jag mig superstolt över alla pass jag faktiskt gör. Riktigt roligt.

Mitt första halvår kommer att fokuseras på levern och träningen. Följ mig gärna på Instagram där jag berättar om mitt dagliga MBJ och du även får ett dagligt mindfulnessråd. @helandermaria

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

2 kommentarer till “Coacha dig själv till sunda MBJ-vanor

  1. Hej! Försöker komma åt dokumentet livsvärden, men hittar inte det!

  2. Miilla, när du klickar på länken kommer en sida upp – klicka sedan på ordet ”Livsvärden”så kommer pdf:en fram.

    Med värme
    Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *