Dags att ge dig själv lite motivation

Hur är det med motivationen? Upplever du att du borde ta itu med din träning, ditt godisätande eller söka det där nya jobbet, men har tappat sugen. Eller kör du på bra med det du vill, men önskar att få lite ny inspiration, kraft och glädje.

Vi behöver motivation! Det är vår drivkraft, bensinen som driver vår motor, det som gör att saker känns meningsfullt och kul. Därför är det klokt att se över sin motivation när vi börjar ett nytt MBJ-projekt. Idag får du mina fem bästa motivationstips.

  1. Inre motivation handlar om glädje. Självklart kan du bli motiverad att göra något om du blir hotat med en pistol eller om du får betalt för det. Men den riktiga drivkraften kommer ur glädje. Så sök alltid efter det som du tycker är roligt eller stimulerande. Om du avskyr att springa, då kommer du aldrig bli en löpare, då ska du leta efter en annan träningsform som du tycker är kul.
  2. Hitta dina vinster – det betyder att du behöver se vad du vinner på att göra något på sikt. Skriv gärna ned vad du kommer att vinna på att träna tre gånger i veckan eller sluta med godis. Låt den lappen finnas med dig, så du kan hitta kraft ur den när det känns motigt.
  3. En av de största anledningarna till att vi tappar motivationen är på grund att vi är alldeles för hårda mot oss själva. Någonstans har vi fått för oss att om vi är stränga och hackar på oss själva, så kommer det resultera i att vi går från soffpotatis till hurtbulle över en natt. Men det stämmer inte – forskning visar att självmedkänsla och empati ger större motivation och chans att lyckas med sina mål. Peppa dig själv!
  4. När det inte går som du har önskat så finns det massor att lära sig av det. Fundera kring – Vad hände – Hur kommer det sig – Hur kan jag hjälpa mig själv nästa gång?
  5. Om du sätter upp mål – se då till att de är rimliga. Sök efter det som är realistiskt. Om du aldrig har lyckats med att träna mindfulness fem dagar i veckan och ta kvällspromenad varje kväll, så sänk målet bums. Möt dig själv halvvägs och gör mindfulness tre dagar i veckan och promenera fyra kvällar.

Vilken punkt kan du fundera lite extra över idag? Att investera en tid då och då i att öka sin egen motivation, hjälper dig att hitta rätt riktning till ditt bästa jag.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *