Sluta skulda dig själv!

”Jag borde ha ringt henne.”
”Usch, varför kan jag inte vara en mer närvarande mamma?”
”Om det inte hade varit för mig så hade…”

Det gnager i dig. Känslan av att ha gjort fel. Eller tankarna på att du borde ställa upp mer, ringa oftare eller bli snällare. Det dåliga samvetet gnager inom dig.

Själv ägnade jag mig ofta åt att ha dåligt samvete över att jag var en usel vän som aldrig tycktes komma ihåg att höra av mig till mina vänner. Alltså, hur svårt ska det vara? Jag längtar efter mina vänner och trots det så ringer jag dem inte. Vad är det för fel på mig?! Det tog massor av energi att känna så och dessutom så hjälpte det mig inte att ringa mina vänner – tvärtom. Ju mer dåligt samvete jag fick, desto svårare var det att ringa vännerna.

Det här är det dåliga samvetets ekvation. Dåligt samvete hjälper dig inte att bli en bättre människa, att träna mer, att ringa vännerna oftare, att bli en mer närvarande förälder – dåligt samvete tar energi ifrån glädjen och kraften att göra det du vill. När det gnager i dig behöver du göra två saker.

  1. Ställ dig frågan – finns det något i mig som VILL detta eller är det ett måste? Och i så fall för vems skull MÅSTE du, är det någon annan som har lagt detta på dig? Sök efter ditt VILL. Oftast finns det ett VILL bakom varje MÅSTE även om det är helt ologiskt. ”Jag vill att andra ska tycka att jag är en ordningsam människa, därför känner jag att jag måste städa och hålla snyggt.”
  2. Förlåt dig själv för att du egentligen är en slarver, en människa som inte ringer dina vänner eller för att du gjorde det där som du ångrar så grymt. Säg det högt – ofta – under en tid. ”Jag förlåter mig själv för att … och släpper taget om skuldkänslorna. Jag är fri att gå vidare.” Det kanske inte känns bra första gången du säger det, inte ens femtioförsta gången, men det kommer att släppa.

Vi pratade om skam och skuld på Stresspodden för några veckor sedan. Du kan lyssna på det avsnittet här.  Skuld och skam skapar ofta massor av stress inom oss, så det är kanske dags att göra något åt det?

Följ även Stesspodden på Instagram, för dagliga tips kring din egen stresshantering.

 

Glöm inte att du kan köpa min e-utbildning i Mindful Yoga just nu för endast 400 kr! 

 

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *