Gratis mindfulnessövningar

På denna sida kan du hitta MP3-filer med mindfulnessövningar. Dessa används inom vården, skolan och näringsliv för att skapa en stressfri vardag. De är helt gratis och det gläder mig om du delar sidan så fler för möjlighet att ta del av övningarna.

Om du vill lära dig mer kan du gå min e-kurs i mindfulness eller mindful yoga.

Landa i nuet

Kroppsscanning med självmedkänsla

Mindfulnessövning med vatten

Mindfulnessövning med fokus på självmedkänsla

Bara vara

Andrum ca 10 min

En övning i medkänsla 7 min

En stunds avslappning 8 min

En mindfulnessövning i självempati 7 min

Kroppsscanning 18 minuter

 

 

 

 

21 thoughts on “Gratis mindfulnessövningar

  1. Kattis

    Tack
    För underbara mindfullnes övningar….
    Jag började med två av dom och min morgonstress som jag alltid känner känns genast bättre. Nu ska jag ta med mig känslan in i dagen och stanna upp och andas så fort stressen knackar på min uppmärksamhet !
    Kattis

  2. Pingback: Det behövs inte så mycket för att vara mindful | Maria Helander

  3. Sara

    Tack! Dina övningar har hjälpt, och hjälper, mig enormt mycket under en tuff period med mycket stress, panikångest och overklighetskänslor. Hittade dem via stresscoachen.nu, och nu hittade jag öven hit. Tror att det finns mer här, som kan hjälpa mig på min resa mot ett mer harmoniskt liv. Tack! 🙂

  4. Malena

    Helt underbara mindfulnessövningar som jag tackar ödmjukast för att få använda mig av. Underbara övningar som fyller stort välbehag mycket tack vare en otroligt behaglig röst.

  5. Gunilla

    Hej Maria! Dina mindfulness övningar hjälper mig mycket, när jag behöver varva ner eller klara av andras krav mm
    Övningarna hjälper mig att stanna upp o vara här och nu, njuta av nuet, det är jätteskönt när det fungerar
    Med vänlig hälsning,
    Gunilla

  6. Annalena Scott

    Hej Maria:-))
    Jag skulle vilja vara med på din mindfulnessyoga.
    Vilket datum börjar den och kostnad.
    Namaste AnnaLena

  7. pirva

    har hittat din sida med mindfluness, har kommit in i klimakteriet och det skrämmer mig väldigt mycket. ska försöka hitta lugnet med dina övningar.

  8. Jenny

    Hej!!! Vi har länge haft problem vid läggning med vår 7-åriga dotter. Hon verkar ha kvällsångest Kom på att vi skulle testa någon form av avslappning på kvällen 20 min innan sovdags, hittade hit Jag själv går på Mindfulness och KBT terapi i grupp och behöver själv oxå utöva detta så sagt o gjort. I två kvällar har vi testat dina övningar, och tösen har somnat på 10 min efteråt. Om det är en tillfällighet eller ej det vet jag inte men vi tänker absolut fortsätta. Tusen tack för att du delar med dig av dessa övningar

    Får jag lov att använda dina fina bilder med texter i min blogg? Givetvis länkar jag till din sida?

    Med vänlig hälsning, Jenny

  9. Maria Post author

    Hej Jenny!

    Fantastiskt roligt att övningarna hjälper din dotter att slappna av.
    Självklart kan du använda bilderna om du hänvisar till källan.

    Önskar dig en fortsatt fin december.
    Maria

  10. ingrid

    Hej!
    Tanken är jättebra, synd bara att det inte finns något ljud på de olika länkarna. Alla länkar har 0 min ljud.

  11. Maria Post author

    Hej Ingrid!
    Jag föreslår att du provar från någon annan dator eller din mobiltelefon. Ibland kan man ha oturen att ha en brandvägg som inte släpper igenom MP3-format. Det kan också vara förvirrande att veta var man ska klicka, och det är på den lilla triangeln längst till vänster vid varje övning.
    Men det gläder mig att du uppskattar min tanke. Håller tummarna att du lyckas få fram ljuden.
    Med värme
    Maria

  12. Felicia

    Jag har haft jätte svårt att somna på kvällarna å vaknar även flera gånger under natten. Men när jag slår på en övning så har jag lyckats somnat innan den är slut. Tack så mycket 🙂

  13. Monica

    Tack! ❤️
    Underbar röst som man får tillit till! Väldigt Bra övningar som är enkla att göra!

    Monica

  14. Tilda

    Har återvänt till dina övningar i ett par år (sedan du la ut dom första) när stress och ångest i perioder lurar att förstöra min sömn, vardag och självbild. Din röst och ord är så trygga och lugnade- så himla tacksam att du lagt upp och blev glad när jag denna gång fann ännu fler övningar! Kram

  15. ULLA

    Har verkligen fastnat för dina övningar som jag gör varje kväll. Ibland de längre och ibland kortare. Din röst skapar lugn

  16. Louise

    Hej! Jag vill tacka så otroligt mycket för dina övningar i mindfulness, att göra dem betyder skillnad i min vardag , en stressig sådan… Jag älskar dem och jag undrar om du har möjlighet att lägga ut en till? Men ta inte bort någon är du snäll eller om du gör det ta i så fall bort en övning i medkänsla, finns flera stycken lik ande. Den med solen tycker jag dock otroligt mycket om. Allra varmaste tack till dig! // vänliga hälsningar Louise

  17. Mikael

    Hej! Jag vill tacka er för att ni har dessa helt underbara övningar, de hjälper mig otroligt mycket mot min panikångest och stress efter min mors bortgång, jag använder dom varje dag, övningarna är så enkla och bra att göra, din röst är helt underbar och lugn.
    Tack och ha det bra.
    Mvh Mikael

  18. Valle M

    Härliga avsnitt.
    Blev rekommenderad av kuratorn på sjukhuset att lyssna till dessa efter en hjärtoperation och det ger mej en halvtimmes riktig djupvila på eftermiddagen. Bra att kunna stressa av helt.
    Har fastnat för avsnitten med kroppscanning.
    Tack för en bra sida med flera alternativ till avstressning.

  19. anna pallin

    Hej, har precis lyssnat igenom kroppsscanningen på 18 min – underbar! Den kommer jag att lyssna till varje dag för att sänka min stress.

    Tack snälla för att du delar med dig <3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *