Att vara det självet som är jag idag

Då är det dags att åka tillbaka till Stockholm. Två dagars utbildning för ett gäng blivande Livsstilskonsulter och Kostrådgivare i Skåne och några kvällar tillsammans med min bästa Anna. Vi har druckit champagne, pratat om livet, jobbat och dessutom hunnit med att spela in två poddavsnitt för Stresspodden. Vilken lyx att få kombinera jobb och vänskap. Trots intensiva dagar och kvällar så känner jag mig ändå påfylld av energi och glädje, tre veckor förkylning till trots.

Men självklart handlar det om att vara i en miljö där jag känner mig älskad och bekräftad. Att få njuta av en annan människas kreativitet och klokhet. Plötsligt kände jag mig full av energi, rolig, klok och snygg igen.

Jag lär mig hela tiden nya saker om vad separationen gör med mig utan att jag är medveten om det. Eftersom vi fortfarande delar hem i väntan på att han ska flytta till sin nya lägenhet, blir jag påverkad av att leva med en människa som jag inte längre delar ett ”vi” med.  Vi bor i ett undantag, i en väntan på livet som kommer efter han har flyttat. Det finns självklart en djup kärlek kvar, men samtidigt har vi ratat varandra och uttalat att vi inte längre är livskamrater. Vad gör det med oss?

I mitt fall känner jag skillnaden så tydligt när jag åker hemifrån. Då blir jag mig själv igen. Eller det självet som jag är idag… i den här stunden. Det är så märkligt att uppleva. Han är fortfarande samma människa, men trots det känner jag mig annorlunda i hans närhet. Det är också spännande att upptäcka mönster hos mig själv som elva år tillsammans har skapat, mönster som jag trivdes i för elva år sedan, men som inte passar mig idag. De blir plötsligt smärtsamt tydliga.

Det finns ett ”när han har flyttat”, men det finns också ett nu som jag inte vill missa i väntan på det som kommer. Jag ska fortsätta leta efter ett förhållningssätt till det jag upplever i nuet. Det är okej att ha sämre dagar, att sörja och att tappa fotfästet. Men jag tänker jobba för att hålla kvar mitt eget värde, som försöker smita iväg ibland. Och nu är det bara 45 dagar kvar tills lägenheten bara är mitt och hundarnas hem.

Vill du utbilda dig till Stresscoach under Spaniens varma sol?

Om exakt en månad åker Anna Hallén och jag ned till Nerja i Spanien för att utbilda ett gäng Lic Stresscoacher. Nerja är den absoluta pärlan utefter den spanska kusten. Förutom att den här delen av Costa del Sol är mikroklimatiskt gynnad och statistiskt har bland Europas absolut bästa klimat så finns det ett antal faktorer som placerar Nerja i topp. Det är en oerhört vacker natur med dramatiska berg vars utlöpare skär ända ner till vattnet. Detta gör att det inte är milslånga opersonliga stränder utan ett antal bukter med skyddade sandstränder på mellan 150-700m.

Mitt i den gamla staden bor vi på ett mysigt och nyrenoverat lägenhetshotell. Där vi ibland har föreläsning på takterrassen eller ibland i den svala konferenslokalen.  Vi  har föreläsningar mellan 8-12 och 17-19 under dagarna. Resten av tiden är ledigt för sol, vila, plugga, umgås och njuta av byn.

Varför vill du bli Stresscoach? Därför att det är oerhört givande med att hjälpa människor att hantera sin stress och få balans i livet. Du blir utbildad i att kunna föreläsa, vägleda och utbilda både grupper och individer i professionellt och privat. Den vanligaste diagnosen av alla sjukdomsfall i Sverige är nu akut stressreaktion, som ökat med 73 procent de senaste två åren. Och även det stora antalet sjukdomar som kommer ur stress, som hjärtsjukdomar, magproblem, depressioner och utbrändhet. Företag idag har ett större ansvar över sina medarbetares psykiska hälsa och är enligt lag tvungna att stötta i stresshantering. Så efterfrågan på Stresscoacher ökar drastiskt.

Våra Stresscoacher har Sveriges bredaste utbildning eftersom de både får kunskapen om vad som händer i kroppen och dels får de psykologiska verktygen att behandla stressen. De lär sig även att använda mindfulness som ett redskap och blir andningsinstruktörer.

Vill du läsa mer om utbildningen, vad du får lära dig och anmäla dig gå in på annahallen.se/service/licensierad-stresscoach  

Vi har fortfarande platser kvar. Du kan också läsa mer om kursen här hos två av de som ska gå den nu i höst nämligen Åse 56kilo  och Fnulan

Hoppas vi ses!

 

Livsstilskonsulter, bantningsångest och hälsostress.

Jag är i Ängelholm och håller utbildning för Anna Halléns blivande Livsstilskonsulter, en av de roligaste bitarna med mitt arbete. Jag får möjlighet att prata i två dagar om hälsostress och bantningsångest och de psykologiska orsakerna bakom ätstörningar.

Det är så otroligt intressanta ämnen, men samtidigt ganska skrämmande. Skrämmande på det sättet att så många idag lider av ätstörningar och det finns få ställen att få hjälp. Nio av tio kvinnor tänker på vad det äter, just för rädsla att tappa kontrollen över vikten. Och 45 procent av alla som är normalviktiga idag upplever sig överviktiga. Det beror mycket på att vi hela tiden matas med en felaktig bild av hur kvinnokroppen ska se ut. Vi luras in att tro att det är ”normalt” att ha storlek 36, eftersom de flesta modeller och mediepersoner är extremt smala. Vi får även tips om olika dieter och hur man snabbt ska gå ned i vikt genom att äta vissa saker och utesluta andra.

Vad är då en hälsosam relation till mat?

  • Du kan njuta av att äta maten du väljer att äta.
  • Du kan sluta äta när du är mätt (eller efter att din portion är slut) och känna dig nöjd.
  • Du tillåter dig att vara engagerad i livet mellan måltiderna och kan släppa fokus på mat och vikt.

”Men jag är så intresserad av hälsa” kanske du tänker. Handen på hjärtat, följer du bloggare och instagramkonton som arbetar med hälsa på grund av att du vill bli starkare och friskare eller på grund av din vikt? Jag tänker inte uppmana dig att sluta intressera dig för maten, vikten eller hälsan, men ibland kan det vara nyttigt att fundera över hur mycket av din tid och din energi det får ta. Att ha ett intresse är en sak, men kanske som en del av livet och inte hela livet. Vad är det som bestämmer över valen i ditt liv – är det du som bestämmer eller är det din rädsla för att gå upp i vikt?

Jag är just nu så glad att min röst höll hela dagen igår och hoppas att den ska vara snäll mot mig även idag. Snart går jag in i vecka fyra med förkylning och det börjar kännas oerhört segt. Jag proppar i mig vitaminer och mineraler, samt fyller mig med tinkturer och gröna drinkar. Kroppen är fokuserad på att hantera stressen som separationen ger. Vid hög stress under lång tid, blir tarmarna påverkade och i tarmarna har vi vårt immunförsvar. Därför är det lätt att få långvariga infektioner av stresspåverkan. Detta och andra saker om hur kroppen påverkas av stress kommer vi snart att prata mer om i Stresspodden. Ikväll ska jag bland annat intervjua Anna Hallén om vad som händer rent fysiskt när vi stressar för ett kommande avsnitt.

Så visst hyser jag själv ett enormt stort intresse för hälsa. Men det är också en stor del av mitt arbete, eftersom själens och kroppens mående hänger ihop.

Tack för att du läser min blogg.

Halvvägs igenom så sviker kroppen

Det härliga med tåg är att det blir tid till reflektion. Nu sitter jag igen på väg genom Sverige. Jag ska åka ned till Ängelholm och hålla i två utbildningsdagar för blivande Livsstilskonsulter på Anna Halléns utbildningar. Det är en av de roligaste delarna med mitt arbete när jag håller utbildningar. Livsstilskonsulterna får guidning av mig i de psykologiska orsakerna bakom övervikt och ätstörningar, samt en orientering i ACT.

Jag är inne på tredje veckan nu med en envis infektion. Nu börjar jag bli lite piggare och hostar mindre, men det har varit tuffa veckor med feber, hosta och värk i bihålor. Jag som sällan blir förkyld och jag kan inte ens minnas senast jag hade hög feber. Det är resan som sorgen tar mig genom.

Sorg eller förluster är en av de mest stressiga livssituationer vi människor kan gå igenom. Om vi tittar på det rent evolutionärt, kan vi se att ligger i vår natur av vara i en flock. Tills bara de sista 75 åren i mänsklighetens historia har en separation kunnat innebära en stor fara för överlevnaden. Det är först i vårt samhälle som vi klarar oss bra själva. Så det ligger djupt i våra gener att reagera med stor stress när vi förlorar någon närstående.

Vanliga symptom under sorg och förlust kan vara:

Fysiska förändringar

  • Sjukdomskänsla, smärta
  • Orkeslöshet, trötthet
  • Nedsatt eller ökad matlust
  • Infektionskänslighet

Beteende

  • Social isolering
  • Gråtattacker
  • Svårigheter att ta initiativ
  • Anpassningssvårigheter
  • Ökad alkoholkonsumtion

Jag mår bra på så många plan just nu. Känner mig glad och mycket mer stabil i humöret. Har fått ork och lust till att arbeta, något som var halt borta den första tiden. Så jag märker inte av sorgen eller stressen som sorgen ger mig, alls på samma sätt längre. Men jag märker det fysiskt. Genom att immunförsvaret har blivit lågt. Genom att mitt knä fortfarande sex månader efter operationen fortfarande är svullet och inflammerat. Genom att min kreativitet är nästan obefintlig och sömnen är ojämn. Så jag känner inte igen min annars så starka och pigga kropp. Det är så vansinnigt frustrerande. Jag längtar efter att springa, träna och yoga. Jag saknar att kunna vara snabb i huvudet, full av energi och kreativ.

Och i ärlighetens namn har jag börjat få svårt att vara snäll mot mig själv, eftersom otålighet och rastlöshet kryper innanför mitt skinn. Jag tycker att det blir allt svårare att hålla sunda vanor, även om jag så väl vet hur mycket jag behöver det just nu. Men jag vet också hur viktigt det är att ge kroppen ordentligt med byggstenar att hantera stressens påverkan (kommer skriva mer om detta snart) så jag petar i mig tillskott och en och annan grön drink. Blev även påmind av en kär vän att jag borde försöka ge mig själv små stunder av mindfulness igen, för att jobba på min återhämtning.

Jag har tagit mig halvvägs känns det som. Framför allt är jag på väg och det är skönt. Nu ska bara kroppen återhämta sig också och det går inte att förutse hur snabbt eller långsamt det kommer att gå. En dag i taget. 

#avsnitt2 Stresspodden om hormoner som ger oss meningen med livet

Då får vi önska dig välkommen till Stresspoddens andra avsnitt. Den här gången pratar vi om att allt inte handlar om att vila när man ska ta sig tillbaka efter en stresskollaps. Sen lär vi oss att man ska tänka som en zebra och att DARK kan vara vägen till en ljusare tillvaro.

 

Stresspodden – för ett liv i balans

Nu är den här – Stresspodden. Det är podden för dig som längtar efter ett liv i balans. För dig som har tröttnat på att slåss mot stressen. Vi pratar stresshantering, vad som händer i kroppen vid stress och hur du kan göra för att må bra. Varje onsdag hör du ett nytt avsnitt.

Det är jag och min kollega Petra Sundqvist är journalist och Lic. Stresscoach.

Har du frågor kring stress eller stresshantering eller förslag på ämnen som vi ska undersöka mejla info@stresspodden.nu

 

Det är inte synd om mig och du ska inte trösta mig

Nu sitter jag på tåget, denna gång en resa till Skåne och arbete som väntar över helgen. Men samtidigt är jag på en annan resa. En färd som jag inte har kontroll över. Det är sorgen som tar mig på en märklig färd till ställen jag sällan har besökt och allt jag kan göra är att följa med.

Jag mår bra. Jag är stark, glad och ser framåt. Semestern är slut och jag har med stor lust gått tillbaka till mitt arbete, mina klienter och texter. Och mitt i glädjen, tar plötsligt sorgen med mig på en oplanerad färd in i mig själv.

Igår kväll grät jag hela kvällen. Sorgen tog över och det fanns inget jag kunde göra för att hejda den. Nej, jag ville inte hejda den. Det är absolut inte synd om mig och du behöver inte trösta mig. Hur du reagerar när jag säger att jag har gråtit en hel kväll, visar mer hur du själv lever med din egen sorg än om hur du vill hjälpa mig.

Jag sörjer inte för att jag vill ha tillbaka mitt gamla liv eller min exman. Jag sörjer inte alla saker vi tvingas dela upp och att vi snart inte längre delar hem och liv. Jag sörjer den jag var i hans blick, det liv vi inte fick uppleva tillsammans och drömmar som inte blev som vi tänkt. Det är som att begrava en del av mig och det gör ont. Väldigt ont.

Kroppen reagerar märkligt av denna resa. Hunger finns inte längre, utan jag får påminna mig själv om och hur mycket jag ska äta. Och ändå har jag gått upp i vikt i sommar. Sömnen försvinner och jag ligger vaken hela nätter eller sover extremt lätt. Eller så sover jag 12 timmar i sträck. Jag är full av energi ena stunden, sjukligt trött i nästa. Skrattar så jag kiknar eller gråter tills ögonen svider. Men det är min kropp. Och den gör vad den kan för att hjälpa mig på min resa med sorgen. Det är okej. Jag gör vad jag kan för att hjälpa kroppen.

Så mitt på denna resa försöker jag i första hand att vara varsam och kärleksfull mot mig själv. Det är nog det svåraste, för det är lätt att ta till hårda ord när man är svag. Lätt att söka snabba kickar, bekräftelse och distraktion för att komma bort ifrån det som gör ont. Lätt att vara elak och hitta allt fult, dumt och alla misslyckanden med mig själv. För det är på de platser vi hamnar på när vi försöker hoppa av sorgresan. Att stanna kvar på resan är att vara kärleksfull mot sig själv. För vi kan inte fly sorgen. Vi kan inte går runt den. Vi måste åka med den.

”Er glädje är er sorg utan mask.

Samma källa, från vilket ert skratt porlar, har ofta varit fylld med era tårar.

Och hur kan det vara annorlunda?

Ju mer sorgen urholkar er varelse, desto mer glädje kan ni rymma.”

Kahlil Gibran Ur ”Profeten”

Skapa distans till dina stresstankar

Vi människor har en fantastisk förmåga att leva oss in i våra egna tankar. Du sitter på bussen och plötsligt kommer du att tänka på första gången du kysste din partner. Plötsligt pirrar det i din mage, hettar i kinderna och du är där mitt uppe i den stunden. Din fantastiska hjärna har tagit dig på en svindlande gratisresa in i förälskelsens paradis. Dessvärre är det inte så ofta vi sitter och drömmer om vår älskling. Istället tar vår hjärna med oss på en resa till det där mötet igår då vi spillde ut kaffe över konferensbordet. Eller det där telefonsamtalet till Skatteverket vi måste ringa idag. Och på samma sätt du kan uppleva förälskelsen via ett härligt minne, upplever du skamkänslorna genom en annan minnesbild eller obehaglig oro genom tankar på framtiden. Du blir det du tänker.

Stressen ur vår tankevärld. Vi tillåter oss att bli våra tankar. Om du tänker tanken ”Gud vad pinsam jag var igår” så känner du dig pinsam och skammen krymper ihop dig till en liten lort. Men om vi tänker efter – så var det igår du hällde ut kaffet och ingen annan än du tänker på det idag. Och hur ofta brukar du hälla ut ditt kaffe på kollegornas anteckningsblock? Då är du egentligen inte särskilt pinsam. Men eftersom du tänker tanken upplever du att du är pinsam. Vad vi konstatera är – du är en människa som sitter på bussen och tänker en tanke om att du är pinsam.  Ser du skillnaden?

Det här är något du kan ha stor glädje av att öva dig på. När du plötsligt upplever en känsla av stress eller obehag eller kanske misslyckande, konstaterar du -Jag är en människa som tänker en tanke om att jag är misslyckad.

Tänk efter precis nu och fyll i meningarna

– Jag tänker att… och det är en tanke.
– Jag känner att… och det är en känsla.
– Jag upplever att… och det är en kroppsförnimmelse.

Ibland är det svårt att fylla i orden, för man får inte riktigt tag på tankarna eller känslorna. Men det gör ingenting. Öva dig lite då och då, så kommer det att gå lättare. Dina tankar är bara tankar – du är inte dina tankar.

På så sätt kan du hålla distans till dina tankar och din stress

Sluta banta och gå ned i vikt!

Missa inte att boka din plats till webbutbildningen – Hållbar viktminskning med ACT.

Den här kursen är ingen quick fix! Det är ingen bantningsmetod och jag kommer inte presentera någon ny diet för dig. Det här är för dig som är beredd att möta det som ligger bakom ditt ätbeteende. För dig som är beredd att investera mod, tid och kraft i din hälsa och i din framtid. 

Utbildningen är också en bra investering för dig som arbetar med människor och hälsa.

Ur innehållet:

  • Vad ligger bakom ätbeteendet?
  • Självmedkänsla
  • Känslohantering med ACT
  • Stresshantering
  • Medveten närvaro
  • Självsabotering
  • Kontroll
  • Att skapa livslånga vanor
  • Bodypositivism och kroppsacceptans

ACT är en förkortning för Acceptance and Commitment ­Therapy. Den är forskningsbaserad och används idag på olika Universitetssjukhus idag för att behandla olika saker som smärta eller stress. Den går i korta drag ut på att 1. Identifiera vad man tycker är riktigt viktigt i livet, och 2. Ta faktiska, konkreta steg (beteenden) i riktning mot vad man tycker är viktigt i livet. Vi använder ACT för att arbeta med känslohantering och att en gång för alla ta itu med gamla ätmönster och kroppsuppfattningar. 

När:  Torsdagar 19.00 – 20.00 med start den  24 augusti 2017 till och med den 2 november (10 lektioner – uppehåll 19 okt)

Hur:
Via webbinarium. Du sitter med din dator eller surfplatta – var som helst i världen, loggar in och följer föreläsningen. Allt du behöver är tillgång till internet. Du ser och hör mig, men jag ser inte dig och dina kurskamrater utan ni kommunicerar via chatt.

Du får också:
Tillgång till föreläsningsmaterialet och medlem i en privat grupp på Facebook. Du kommer att få dokument och övningsmaterial, samt MP3-filer med mindfulnessövningar.

Kostnad: 1800 kr för 10 gånger

Anmälan: maria.helander@kreativdialog.se OBS: Anmälan är bindande!