Vad behöver du stärka upp för att få en hälsosam höst?

Ingen känner dig bättre än vad du gör. Ingen vet nog lika bra som du, vad du behöver för att må lite bättre. Hur har du mått tidigare år under de mörkare årstiderna? Ska vi ta och fundera vad du kan behöva för att låta denna höst gå i hälsans tecken, så du håller dig stark och frisk fram tills solen tittar fram igen i vår.

lyssna in

Trötthet
Blir du ofta trött när mörkret kommer?
– Kanske är det enkelt åtgärdat med en riktigt bra multivitamin, gärna gjord av whole food. Håll utkik under veckan då jag kommer att prata om viktiga mineraler- och vitaminer för vår hälsa.
– Sover du tillräckligt? Kanske börja en ny vana med att lägga dig en timme tidigare varje kväll? Eller pröva att lyssna på mindfulness och en kroppsscanning innan du ska sova.
– Behöver du införa mer rörelse och motion i din vardag. Även om du är trött kommer det ge dig mer energi.
– En enkel ljuslampa är det många som blir piggare av.

Nedstämdhet
Blir allting lite tråkigare, ledsammare och trögare under den mörkare årstiden?
– Dra ned på alkoholkonsumtionen! Alkohol kan öka nedstämdhet, framför allt hos kvinnor.
– Se till att fylla hösten med roliga aktiviteter. Ha något att se fram mot – helst varje vecka.
– Prata med någon. Sök en seriös samtalsterapeut, psykolog eller psykoterapeut.
– Sätt ord på det mörka. Skriv dagbok, blogga, prata med en vän eller någon professionell.
DARK-metoden. Dagsljus+Aktivitet+Rörelse+Kost är min rekommendation för alla deprimerade.
– Gå en kurs i yoga eller mindfulness som lugnar stressen och hjälper kroppen skapa lyckohormonet serotonin.

Återkommande förkylningar
Tillhör du dem som nyser och hostar dig igenom höst och vinter?
– Dra ned på eller sluta helt med socker. Det belastar kroppens försvar och är slembildande.
– Läs vad jag skriver om kosttillskott under dagarna som kommer. Dina förkylningar kanske beror på någon vitamin- eller mineralbrist.
– Se till att få ordentligt med sömn, återhämtning och vila. Dra ned på stressen. Dina infektioner kan vara kroppens sätt att tala om att den behöver lugn och ro.
Läs om hur du krigar mot virus.

Stress
Har du lätt att ta på dig för mycket under vinterhalvåret?
– Om du ska införa en vana under hösten – inför en daglig stund mindfulness. Det minskar stressen och ökar ditt välbefinnande.
– Dra ned på alla måsten. Ha ett familjeråd och bestäm tillsammans vad ni kan göra för att minska alla måsten – dela upp markservicen, planera bättre, beställa tjänster (som en matkasse, veckostädning med RUT-avdraget eller grannens son går ut med hunden för en billig slant).
– Stärk upp binjurarna som påfrestas hårt under stressande perioder. Pröva detta kosttillskott.
– Följ med på bloggen stresscoachen.nu för dagliga råd och tips

Du blir en soffpotatis
Kanske du börjar hårt med träning och goda matvanor, men ju närmare julen vi närmar oss desto skönare är det att sitta i soffan istället för att motionera.
– På kostradgivarna.se har jag skrivit om de bästa råden för att skapa en ny god vana
– Börja långsamt för att orka hela vägen. Se till att börja med en sak i taget – du kan inte börja med alla goda nya vanor på en gång.
– Se till att det är roligt att skapa en ny vana. Börja lågt och kom på roliga sätt att belöna dig själv.
– Peppa dig själv istället för att klanka ned på dig själv. Tänk som om du var din egen coach. Vad behöver just du för att lyckas?

Så min vän. Var vill du börja? Vad behöver du för hjälp, stöd och uppmuntran av dig själv för att skapa en skön och hälsosam höst i år?

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

3 kommentarer till “Vad behöver du stärka upp för att få en hälsosam höst?

  1. NU idag blev jag inskriven på folkhögskolan här hemmavid. Vilken lycka 🙂 Nu får jag ”vara med” och jag lyssnar med vidöppna ögon allt du skriver och tipsar om 🙂
    Kram fr sö Dalsland ☼

  2. Härligt det låter Jeanette! Folkhögskola är underbart!
    Och att ”vara med” är ännu mer underbart.
    Stor kram från sö Stockholm

  3. Just familjeråd har jag med mina döttrar 9 o 12 år. Det funkar alldeles ypperligt o alla får säga sitt. Vi antecknar och funderar. Barnen får önska sig saker/aktiviteter och vi diskuterar vad vi kan genomföra. Jag säger ifrån när vi har det tufft ekonomiskt och får dem med på tåget. Härligt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *