Det behövs inte så mycket för att vara mindful

Det är inte svårt att vara mindful. Det är svårt att komma ihåg att vara det. Själv brukar jag använda mig av några knep.

– Jag lägger en fin liten sten i fickan och varje gång jag känner den med handen blir det en påminnelse att sänka axlarna och dra ett medvetet andetag.

– Stressiga dagar sätter jag upp lappar lite överallt med uppmaningen att ”Andas”. Varje gång jag ser lappen drar jag ett djupt andetag.

– Jag väljer ut en aktivitet varje dag där jag strävar efter att vara medveten. Som att t.ex borsta tänderna och vara fokuserad på hur det känns i munnen vid varje tag med borsten.

– Jag har denna länk högst uppe på mitt skrivbord på datorn  http://www.donothingfor2minutes.com/. När jag behöver koppla av stänger jag ned alla andra program och lyssnar på vågskvalp i två minuter. Oerhört avkopplande.

– Om jag har svårt att hinna meditera under en dag, så vet jag att då är det egentligen då jag behöver det som mest. Jag försöker klämma in åtminstone 3 minuters mindfulnessmeditation, särskilt under en stressig dag.

Vad kan du göra för att få in lite mer mindfulness under en dag?

Så här skrev fina Kattis igår om mindfulnessövningarna som jag har samlat under fliken Mindfulness.

”Tack För underbara mindfullnes övningar….Jag började med två av dom och min morgonstress som jag alltid känner känns genast bättre. Nu ska jag ta med mig känslan in i dagen och stanna upp och andas så fort stressen knackar på min uppmärksamhet ! ”

Tack Kattis!

stillar

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

1 kommentar till “Det behövs inte så mycket för att vara mindful

  1. Jag säger: Tack Maria!
    Jag var precis in o morgonstressen som Kattis, men du påminde mig att andas. För jag behöver faktiskt inte stressa. Jag har tid att ta det lugnare. Tack!
    Ha hn fin dag! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *