Funkar mindfulness även på stressade barn?

Hur känner du dig när du är stressad? Upplever du oro i kroppen, hjärtklappning eller en diffus känsla av rastlöshet? När du känner så kanske du jobbar lite extra eller äter något sött, häller upp ett glas vin eller tänder en cigarett? Nästa alla sätt tar bort känslan av stress en liten stund, men fungerar det på sikt?

Vad känner ditt barn när det upplever stress? Och vad brukar ditt barn göra när det är stressat? Hen upplever troligen mer stress än vad du gjorde när du växte upp, eftersom idag har vi mer teknik omkring oss, ett snabbare tempo och högre förväntningar än bara för tjugo år sedan. Stressen ökar dessutom genom skolåldern. Du kan inte skydda ditt barn från stressiga situationer, men du kan hjälpa hen att hantera stressen och skapa en inre balans.

Barn ska precis som vi vuxna ha en balans mellan vila och aktivitet, vilket inte alltid sker helt naturligt. Ibland behöver vi hjälpa vårt barn att komma ut och röra på sig och på samma sätt kan vi vägleda vårt barn till att vila. Det kan vara genom att lyssna på sagor eller talböcker, genom att lyssna på musik eller ligga och kramas. Du kan också använda lätta mindfulnessövningar, vilket på sikt hjälper till att förstå att vardagsglädjen kommer om man kan slappna av och gläds i nuet.

Fyra vägar till mindre stress:

  1. Vissa stunder och tider ska vara utan mobil, dator och teve. Som till exempel morgon och kväll, måltider och familjestunder. Tänk på att barnet tar efter dig, var därför konsekvent och lägg även undan din egen teknik.
  2. Belöningar behöver inte handla om mat eller saker. Belöningar kan även vara att göra något roligt tillsammans eller att samla ärtor i en burk och när man har tillräckligt många får man ett besök på en nöjespark. På så sätt lär du ditt barn att hitta glädjen i nuet.
  3. Hjälp ditt barn att sätta ord på stressen. Fråga var det sitter i kroppen, hur det känns och hur känslan ser ut. Prata om det, måla det eller visa hur gosedjuret mår när det är stressat.
  4. Hjälp barnet att skapa sig egna inre bilder. Att berätta historier, sagor och fritt fantisera utifrån bilder, stenar eller musik är ett effektivt sätt att skapa en grund för en inre balans. Korrigera inte barnet utan uppmuntra det att berätta.

En enkel övning i mindfulness som du kan göra tillsammans med ditt barn. Stanna kvar några minuter vid varje punkt.

  1. Börja med att blunda och lyssna till alla ljud omkring dig. Kan du höra ljud inifrån också? Hjärtat som dunkar, magen som kurrar?
  2. Släppt taget om ljuden och koncentrera dig på dina andetag. Känn hur luften strömmar in genom näsan in i kroppen och ut genom näsan. Hur känns luften i kroppen?
  3. Om tankarna far iväg på andra saker så gör det ingenting. Du kan ta tillbaka dem till dina andetag. Om det är svårt att koncentrera sig kan du räkna andetagen tillsammans med ditt barn.
  4. Innan du avslutar din övning. Dra tre djupa andetag och tacka dig själv för att du tog dig tiden att vila och vara snäll mot dig själv.

stress

Artikel jag skrivit till Skolfamiljen

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.