Det finns inga superhjältar – fem råd till dig som har en stressperiod

Ibland kliver vi in i en period som kräver vårt fulla fokus. När vi redan vet på måndagsmorgonen att resten av veckan, veckorna eller kanske ännu längre, kommer att bli intensiva och finnas få möjligheter till vila eller roliga saker. Det behöver inte bara handla om arbete. Flera av mina klienter och vänner berättar om hur maj och början av juni är så intensivt för allt man ska hinna med innan semestern, och skolavslutningar, student, avtackningar. Själv kliver jag in i en två veckorsperiod där jag fokus på ett bokmanus som ska lämnas in och det gör att jag får tunnelseende. Det måste bli gjort, färdigt och klart, något alternativ finns inte om jag så måste sluta sova, äta och… och…

Stressen är påkopplad för att hålla mig fokuserad. Det är helt okej. Våra kroppar är gjorda för att hantera stress. Kroppens stressreaktion är till för att du ska överleva. För att du vid fara ska kunna fly eller slåss, omfördelas blodet i musklerna och du får fullt påslag med syre, genom att puls och blodtryck går upp. Dina binjurar producerar hormonet kortisol, som har flera positiva funktioner vid viktiga processer i dina olika organ, t ex ämnesomsättning, immunförsvaret, mentala påfrestningar, koagulation av blodet, samt att motverkar inflammation.

Problemet uppstår om du inte slutar stressa. Det vill säga om din kropp gasar hela tiden och du inte ger dig själv någon som helst möjlighet till återhämtning och vila. Långvarig negativ stress kan leda till att kortisolhalten i blodet ständigt är förhöjt. Kortisolet minskar då insulinets effekter vilket kan leda till höjd blodsockerhalt, tillsammans med att levern nybildar socker och omvandlar det till fett som lagras i dina fettceller. Fettet i kroppen kan också omdirigeras och leda till ökad inlagring av fett i bukhålan, så kallad äppelfetma. Förutom att stressen skapar obehag och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes 2, minskad immunförsvar och depression – så påverkar den ämnesomsättningen och skapar ett större sug efter kolhydrater.

Så vad gör man?! Vi vill ju inte bli sjuka av stressen – men ibland måste man gå in med sitt fulla fokus i en stressad period! Ta ett djupt andetag min vän, här kommer fem goda råd till dig som är inne i en stressad period.

  1. Mat, sömn och rörelse. Tidskrävande aktiviteter, som vi gärna prioriterar bort under dessa perioder. De är som viktigast under denna tid, så om möjligt se till att äta varierat, gå lägg dig någorlunda i tid och ägna åtminstone 30 minuter om dagen med att bli lite svettig.
  2. Andas. Sätt upp en stor post it-lapp någonstans där du ser den, med orden ANDAS som en påminnelse för dig att sänka axlarna och ta ett djupt andetag varje gång du ser lappen.
  3. Delegera och be om hjälp. Berätta för din omgivning att du behöver stöd under denna period, be någon annan ansvara över maten och att stryka dina skjortor, handla maten via Internet, be grannflickan gå ut med hunden, skicka över barnen till kompisarna.
  4. Bestäm dig för att ge kroppen och själen minst EN stund för återhämtning varje dag. Om det blir att lyssna på meditations-cd, ligga 15 minuter på spikmattan, göra fyra solhälsningen, andningsövning, en tupplur eller en fotmassage av sambon. Vad som passar dig bäst.
  5. Sänk ribban – det finns inga superhjältar. Ingen annan än du ställer orimliga krav på dig – och gör någon annan det är det för att du tillåter dem. Så skruva ned ambitionsnivån om så några grader.

Jag kommer att få stor hjälp under denna 14 dagars period av mitt Bästa jag-projekt. Eftersom de innebär dagliga Mindfulnessövningar, att äta nyttigt och se till att röra på mig. Och hur går det med Bästa jag-projektet undrar du som följer mig i det? Jo, maten går fortfarande utmärkt, likaså mina Mindfulnessövningar, även om de bara blir 5 – 10 minuter ibland. Men träningen vill sig bara inte och jag börjar nästan känna mig smått uppgiven. Första veckan ramlar jag och gör illa knät, sedan får jag ont i höften och nu i måndags drog jag ut en tand och kan inte anstränga mig förrän det börjar bulta i käken. Nu är det en månad kvar och hela jag längtar efter att få använda kroppen igen! men det finns säkert något jag ska lära mig på detta. 🙂

(Fotograf till bilden på mig vid datorn är underbara Zara)

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

2 kommentarer till “Det finns inga superhjältar – fem råd till dig som har en stressperiod

  1. 🙂

  2. […] Jag har skrivit om stress många gånger här på min blogg just på grund av att det är ett sådant angeläget ämne och allt fler i vårt samhälle blir sjuka av det. Läs till exempel Fem råd till dig som har en stressperiod. […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *