Hur man hanterar en stressig period

Sedan januari har jag byggt upp kroppen under mitt Mitt Bästa Jag-projekt. Det har blivit mycket träning och rörelse, och jag har fokuserat på att bli stark fysiskt. Även små saker som att skaffa en ny kontorsstol, att ofta tänka på att rulla tillbaka axlarna och dra ihop skulderbladen och att försöka få in även korta små yogapass under dagen har gjort en stor skillnad. I början av året gick jag också regelbundet på massage, vilket gjorde under för rygg och nacke. Nu kommer jag ha stor glädje av min kropp, för nu väntar intensiva veckor fram till semestern.

Snart kickar vi igång arbetet med ”Gift vid första ögonkastet” och det kommer att sluka massor av tid. Förra årets inspelning förberedde jag mig med att fylla frysen med matlådor, hänga fram alla olika kläder, skaffa hundvakt och alltid ha väskan full med mellanmål.

Ibland går vi igenom riktigt stressiga perioder av vårt liv. Även om vi söker att skapa balans och stressfria miljöer, så blir det då och då intensivt. Och hu hanterar vi det utan att betala med vår egen hälsa. Ibland räcker det inte med att bara tycka att något är roligt och spännande, även det som är roligt tar energi.

Tänk din egen stresshantering som en vågskål – där det är viktigt att söka efter balans.

Kroppen
Kroppen är den ena vågskålen och du kan göra många saker för att göra den stresstålig.

  • Återhämtning. Stress är inte farligt i sig – men den blir livsfarlig utan återhämtning. Därför är det det viktigaste för dig under en stressig period – återhämtningen. Vila. Lata dig. Meditera. Yoga. Gör andningsövningar.
  • Kosten. Ät mat som ger lång mättnad och jämt blodsocker. Undvik matkickarna, även om hjärnan skriker efter snabba kolhydrater – mata den med ägg, nötter, avokado och bra fetter.
  • Rörelsen. Träningen är oftast den första vi prioriterar bort när vi är som mest stressade. Men träningen är den bästa vaccinationen mot stress. All rörelse räknas, så stoppa in vardagsmotion som att gå i trappan istället för att ta hissen, gör några knäböj, en solhälsning, ta en längre runda med hunden.
  • Dagsljus. Se till att sticka ut näsan utanför dörren så du får vind, luft och framför allt den livsviktiga solen.
  • Aktiviteter. Gör något litet roligt varje dag – för din skull. Datorspel, köp en blomma till dig själv, ring din bästa vän, krama någon, ha sex, läs en tidning, se ett avsnitt av din favoritserie – bara för din skull!

Tankarna
I den andra vågskålen har du dina tankar, de som ofta ställer de där orimliga kraven på dig. De som talar om allt du måste och borde. Där är det också viktigt att jobba med din stress.

  • Gör en sak i taget. Stäng ned mejlprogrammet och telefonen när du är kreativ. Bestäm vilka timmar under dagen du svarar på mejl och telefonsamtal. Om du ska jobba hemma, så avsett en viss tid för det och då gör du bara det och inte läser läxorna med barnen samtidigt.
  • Be om hjälp. Ingen är en superhjälte – inte ens du. Fråga familjen – Hur kan vi lösa det här? Fråga chefen, kollegan – Kan ni hjälpa mig att prioritera? Be grannarna, vännerna, släkten om handling, barnpassning, hundvakt eller det som kan underlätta för dig.
  • Planera, planera, planera. Skriv tre att-göra-listor. En övergripande över hela ”stress”-perioden. En för veckan. Och en för dagen. Då får du en bättre överblick och upplever större kontroll.
  • Sänk ribban. Halvbra saker är också bra. Fundera över om dina stressprojekt är viktigare än din hälsa? Öva dig i att släppa på kontrollen och acceptera att du just nu inte är strålande – utan tillräckligt bra.
  • Självmedkänsla. Öva dig i att behandla dig själv som din bästa vän. Peppa istället för gräla, beröm istället för att kritisera. Lägg båda händerna över hjärtat då och då och erkänn att det är tufft just nu och önska dig själv trygghet, kärlek och frid.

Så – nu kör vi!

balans

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *